יום שישי, 17 באוקטובר 2014

חשב שכר - אבולוציית המקצוע





בימים אלה פקדה אותי נוסטלגיה ונזכרתי איך המקצוע הזה בכלל התחיל , לפחות מנקודת מבט שלי.

לפני הרבה - הרבה שנים , 20 שנה בערך , לא היה בכלל מקצוע כזה . חשבות שכר למדו במסגרת לימודי הנהלת חשבונות , מספר שעות מצומצם ,שהתמקד בעיקר בחישובים ידניים של המסים החלים על העובדים והמעסיקים דאז : מס הכנסה וביטוח לאומי . כן , חברים , אז עוד לא היה לא מס בריאות ולא ביטוח פנסיית חובה .
למדנו איך עושים את החישובים המעצבנים האלה בעזרת מחשבון רגיל , דפי טיוטה ועיפרון ....זה היה לוקח המון זמן.
אני זוכרת ששאלתי את עצמי אז מי המסכן הזה שהולך לעשות את החישובים האלה למפעל של 100 עובדים , כמה זמן זה ייקח לו ואיך נדע על בטוח שאין טעות בתלוש .

סיימתי את הלימודים בהצטיינות והופתעתי לגלות שחוץ מתעודת הנהלת חשבונות לא קיבלתי שום תעודה נוספת - דהיינו , מבחינת משרד העבודה והרווחה , לא היה מקצוע כזה כלל - חשב שכר . מנהלי חשבונות הם אלה שהיו אמונים גם על הפקת תלושים לעובדים .
טוב , התחלתי לעבוד במקצוע שרכשתי ולנסות להגשים את מה שלימדו אותי בקורס על הצד המקצועי ביותר ובהתלהבות רבה . הכרתי תוכנות להנהלת חשבונות ומהר מאוד הסתבר לי שלא אוכל להיעזר בהן כדי להפיק תלושי שכר לעובדים . חפשתי ומצאתי איזושהי תוכנה שהייתה אז , כמובן , תוכנת dos , שעוזרת בחישובי מסי עובד ומסי מעביד ושבסופו של תהליך מייצרת דף עם שם עובד , השכר הברוטו שלו (לפני ניכויי חובה: ביטוח לאומי ומס הכנסה) , החלק של המעסיק בביטוח לאומי ונטו לתשלום . וואו , אני זוכרת שאז זה חסך לי המון שעות של מחשבון , דפי טיוטה ועיפרון  ... הייתי מרכזת את כל הנתונים האלה בדו"ח לרו"ח בסוף שנה (לא בטוחה ש-EXCEL היה בכלל קיים), אני זוכרת שניהלתי טבלאות חודשיות בצורה ידנית והייתי מסכמת את הכל לאחר משכורת דצמבר בכל שנה, והוא כבר היה אמור למדווח לביטוח לאומי ומס הכנסה - טופס 126 אז היה ידני.
ומה לגבי תשובות לשאלות של העובדים אתם בטח שואלים ? אז אספר לכם שאז העובדים לא היו שואלים שאלות , לא היו באים בטענות ולא היה דבר כזה שנקרא "זכויות העובדים" . פעם , לפני הרבה-הרבה שנים , דיני עבודה היו דף וחצי ושום דבר לא השתנה במהלך עשרות שנים . אנשים עבדו , קיבלו את מה שסוכם איתם ואם לא היו מרוצים היו מגיעים לשיחה אישית עם בעל-הבית ,מידי פעם היו מקבלים העלאה וחוזרים לעבודתם מלאי מוטיבציה ושמחת חיים , להמשיך לעשות את מה שהם יודעים ואהבים - לעבוד באותו מקום עבודה 30-40 שנה , עד הפנסיה . הבוס היה המחליט הבלעדי בענייני חופשה , שעות עבודה , סוג העובד : שעתי/יומי/חודשי, גובה השכר (חוק שכר מינימום התפרסם לראשונה בשנת 1987 ועד שהתחילו לאכוף אותו לקח כמה שנים טובות),חגים , מחלה וכו' . לא הייתה חובה למסור תלוש שכר לעובד ובטח לא לנהל לו יתרת ימי חופשה ומחלה .היית חולה יום-יומיים , שומע אי-שביעות רצון של הבוס בטלפון ורץ חזרה לעבודה , כדי שלא יפטרו אותך .הבראה פעם היו משלמים עם הצגת קבלות מבית הבראה ועלויות חושבו עפ"י גובה הוצאות שהייה בפועל.
ואם בכל זאת נתקלו בשאלת העובד שלא הייתה בפי המעסיק תשובה מספקת , או אז היו פונים לרואה חשבון ותשובתו הייתה נחשבת פסיקה אחרונה וסופית בהחלט , ללא עוררין .
לאט לאט הדברים התחילו להשתנות ולהתאים למציות . הינה רשימה חלקית של החוקים החדשים ב-25 שנים האחרונות מאתר משרד התמ"ת:

חוק שכר מינימום, התשמ"ז - 1987 ותקנותיו


חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, התשמ"ח - 1988

חוק עובדים זרים, התשנ"א - 1991


חוק העסקת עובדים על ידי קבלני כוח אדם התשנ"ו - 1996

חוק הגנה על עובדים (חשיפת עבירות ופגיעה בטוהר המידות או במינהל התקין), התשנ"ז - 1997

חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998


חוק למניעת הטרדה מינית, התשנ"ח - 1998

חוק הודעה מוקדמת לפיטורים ולהתפטרות, התשס"א-2001

חוק הודעה לעובד (תנאי עבודה), התשס"ב-2002


חוק הגנה על עובדים בשעת חרום, תשס"ו - 2006

חוק הזכות לעבודה בישיבה, התשס"ז - 2007

חוק להגברת האכיפה של דיני העבודה, התשע"ב-2011 ותקנותיו


חוק לשינוי שיטת העדכון של פנסיה תקציבית, התשע"ב-2012

חוק איסור קבלת ביטחונות מעובד, התשע"ב-2012

.... ובחזרה לעתיד : היום , כשאני מחזיקה בתעודת חשבת שכר בכירה מטעם לשכת רו"ח בישראל ואחרי שאני מקבלת עדכוני חקיקה ופסיקות בית הדין לעבודה לאמייל ושאלות ותשובות שהעובדים או מעסיקים שואלים באלף סוגיות שונות בדיני עבודה , מחויבת לעבור הכשרות מקצועיות מידי שנה ואחרי הכל עדיין מציצה מדי פעם בקובץ החוקים , אני יכולה בהחלט להגיד שהיום אי-אפשר בלי חשב שכר מוסמך.

חשב שכר היום יודע לא רק את החוקים הקשורים ליחסי עובד - מעביד , הוא יודע גם איך להפוך אותם למספרים וסכומים בתלוש משכורת , שבסופו של דבר מקבל העובד .
הוא יודע לשדר דוחות חודשיים ושנתיים לרשויות המס , הוא יודע גם לתקן טעיות , אם נמצאו , הוא נותן מענה לעובדים ולממונים עליו על כל חישוב שביצע ולפי איזה חוק בדיני עבודה הוא נעשה , הוא זה שעומד בקשר עם סוכני הביטוח ודואג לפתוח או להמשיך פוליסה קיימת לעובד , הוא זה שצריך , בין היתר , להבין באחוזי הפרשה לקופות גמל או פנסיה וליישם את זה בתלושי שכר .חשב שכר מבצע בסוף תקופה התאמה/בדיקה בין הכספים שנשלחו לחברות הביטוח לבין אלה המופיעים בדוחות שחברות ביטוח שולחות למבטחים / עובדים . חשב שכר הוא זה שמנפיק ומעביר את כל הדוחות הקשורים לשכר העובדים : להנהלה , להנהלת חשבונות , לרו"ח , לסוכני ביטוח , ליועץ משפטי , לעובדים .

חשב שכר בהחלט נמנע על "נושאי משרה בתאגיד" ומוטלת עליו אחריות אישית לפקח ולעשות כל שניתן למניעת עבירה ,כלשון החוק. לכן הוא כל כך חרד שכל החישובים שהוא מבצע יהיו כפופים לחוק , צווי הרחבה , הסכמים קיבוציים או אישיים . ולכן , בעידן שהמחשב והתוכנות החליפו את המחשבון , דפי טיוטה ועפרון - זה עדיין לוקח שעות ע"ג שעות לחשב לכם את תלושי המשכורת שלכם .

עבור לאתר הבית